[cat] El present treball tracta sobre el homeschooling o escola a casa, una
opció educativa on les famílies decideixen educar els seus fills a la seva llar, al
marge del sistema educatiu tradicional, utilitzant una metodologia i pedagogia
pròpies. Aquest sistema no és legal en Espanya actualment, però tot i així, hi
ha famílies que el porten a terme.
Aquest treball s’ha centrat en estudiar la tendència existent del
homeschooling a l’Estat espanyol i a Mallorca, amb una investigació sobre les
raons que poden portar a una família a recórrer a aquesta modalitat
d’ensenyament, així com els obstacles, beneficis i inconvenients que han anat
experimentant. Per un altre costat, s’ha investigat la manera en què aquestes
famílies tracten les competències científiques, per analitzar si pot haver-hi una
mancança o si, per contra, el fet de tenir més llibertat de decisió i més temps
lliure pot afavorir l’experiència i motivació per aquestes matèries i haver-hi un
apropament més significatiu per l’alumne.
La recollida d’informació s’ha dut a terme a partir d’entrevistes a famílies
de Mallorca que portin o hagin portat a terme aquest mètode educatiu.
Posteriorment, s’han relacionat els resultats obtinguts amb la bibliografia
consultada, tant estatal com internacional.
Com a conclusions principals s’ha vist que el homeschooling pot tenir
beneficis com el temps lliure i l’adaptació dels ensenyaments segons les
motivacions de l’alumne; però també s’han trobat mancances, com la pèrdua
d’oportunitats d’enriquir-se amb aportacions i interessos diferents dels altres
companys o la inspiració que els bons professors poden donar als seus
alumnes. Tot i això, degut al creixent interès que aquesta modalitat educativa
està aconseguint arreu del món, es troba interessant plantejar fer-la una
possibilitat factible i legal a Espanya.