[cat] La societat actual està vivint ràpids canvis deguts al continu i imparable
avançament de les ciències i de la tecnologia, els quals afecten primàriament a
l'estil de vida de les persones. A partir d'aquestes consideracions i d'algunes
preguntes sobre els nivells d'alfabetització científica i tecnològica actuals, ha
nascut el present treball. Suposadament les respostes tenen un origen
principalment sociològic, i l'escola té el deure d'intervenir. No podrà donar als
estudiants coneixements vàlids per tota la vida, però ha de tractar, juntament
amb les famílies, de proporcionar o extreure les capacitats adequades pels
futur ciutadans: curiositat per l'aprenentatge, hàbits educatius com el
deteniment en la reflexió i l'escrupolositat en les tasques, noves habilitats,
confiança en l'actuació, etc.
Sobretot haurà de instil·lar la consciència que a la base de l'aprenentatge està
la reflexió, i que la formació d'una persona no s'acaba mai, és permanent.
Amb les propostes didàctiques per l'ESO aquí presentades, s'intenta aplicar
metodologies variades i innovadores, que van en la direcció exposada i amb
l'objectiu de transmetre claus de lectura per l'actualitat, desenvolupar les
esmentades capacitats i infondre confiança i responsabilitat, també pel futur.