[cat] L’objectiu final de l’Educació Secundària Obligatòria és la formació i el
desenvolupament de l’alumnat perquè arribin a ser ciutadans de la societat amb
valors, esperit crític, raonament i responsabilitat.
Darrerament, el currículum ha sofert una sèrie de canvis, dins els quals es troba
l’aprenentatge competencial per part dels alumnes. Les competències són les
diferents capacitats i habilitats que han d’assolir i han de ser capaços de saber,
saber fer i estar. Per desenvolupar un currículum per competències i atendre a
la diversitat de l’alumnat, es requereix una nova mirada envers als objectius, les
metodologies didàctiques i l’avaluació.
Actualment, es parla sobre noves metodologies didàctiques com són
l’aprenentatge basat en projectes, l’aprenentatge servei, l’aprenentatge
cooperatiu, etc., però canviar la metodologia sense modificar l’avaluació no és
suficient per a arribar a obtenir un aprenentatge significatiu en els alumnes. Per
això, en aquest treball ens dedicarem a conèixer encara més l’avaluació amb
una funció reguladora de l’aprenentatge.
Els alumnes són els responsables d’aprendre per ells mateixos, i per això, el
professorat i l’alumne mateix ha de ser un regulador dels seus propis
aprenentatges, identificant els problemes i els errors que no fan possible el
correcte assoliment del objectius. A més de detectar les dificultats que hi hagi,
és important comprendre les causes, trobar solucions i millorar-les. Perquè hi
hagi aprenentatge significatiu és necessari que els alumnes siguin conscients del
seu propi procés i a la vegada, siguin capaços d’autoavaluar-se. Cal afegir que
aquest tipus d’avaluació suposa implicar als estudiants en el seu propi procés
essent agents actius i a que reflexionin sobre com aprenen.
En aquest treball es defensa utilitzar eines d’autoavaluació, coavaluació entre
iguals i l’heteroavaluació feta per terceres persones, per dur a terme una
avaluació formadora, on l’alumnat és el protagonista del seu propi procés
d’aprenentatge, dins d’una proposta didàctica de l’assignatura de Biologia i
Geologia utilitzant el treball cooperatiu com a metodologia.