[cat] L’adolescència és una etapa de la vida on convergeixen canvis de diferents
sistemes fonamentals, i, a més, on apareixen les primeres relacions afectivosexuals. Aquestes gestaran noves formes d’interacció que poden resultar en
conductes no saludables, marcant-les fins a l’edat adulta. És així com apareix la
violència de parella, que amb una gran quantitat de casos es tracta de violència
de gènere, però que va més enllà amb altres tipus, com la violència intragènere.
Aquestes situacions es veuen afectades pel creixement de l’ús de les noves
tecnologies, donant pas a noves formes de violència que poden arribar a afectar
més del 50% dels adolescents. Tenint en compte la gravetat de les
conseqüències, és de cabdal importància estudiar la identificació dels factors de
risc, així com la potenciació dels factors de protecció. Davant aquesta
circumstància, s’elabora el programa “Les noves tecnologies i la violència de
parella”, preventiu, universal, basat en l’evidència i dirigit a l’adolescència
primerenca. Aquesta temàtica es contempla tant a la legislació i normativa
d’educació vigent com a la descripció de les funcions de l’orientació educativa,
en concret, forma part dels principis de convivència, clima escolar i dels drets i
deures de tots els alumnes.
[eng] Adolescence is a stage of life where changes of different fundamental systems
converge, and where the first affective-sexual relationships appear. These will
develop new forms of interaction that can result in unhealthy behaviors,
maintained up to the adulthood. This is the way how dating violence appears,
there are a great amount of cases with regard to gender violence, but it goes
further with other types like the intragender violence. Such situations are affected
by the growth use of new technologies, creating new forms of violence that can
affect more than the 50% of the adolescents. Taking into account the seriousness
of the consequences, it is very important to study the identification of risk factors,
as well as the strengthening of protection factors. Against this background, the
program "New technologies and dating violence" is elaborated. It is preventive,
universal, evidence-based and aimed at early adolescence. This topic is covered
both by current legislation and regulations of education, and the description of the
functions of educational orientation, it is part of the principles of coexistence,
school climate and the rights and duties of all students.