[cat] El TFM de la xarranca literària parteix de la idea del joc popular i de la
importància de l'ús de la imaginació i la creativitat, a partir de la metodologia per
projectes en un pla de millora de l'hàbit lector i el foment de l'educació literària,
des dels primers cursos de secundària, amb alumnes en plena etapa de
creixement. La fantasia és un paradís obert a la imaginació dels infants amb
projecció de futur. Avui dia, estem davant d'un panorama educatiu certament
preocupant en qüestions relatives a les humanitats, entre les quals destaquen
pel seu detriment el gust per la lectura i el foment de l'hàbit lector. La proposta
didàctica d'aquest treball es presenta com un pla lector d'etapa i, alhora, model
extrapolable d'iniciació a la lectura en qualsevol curs que permeti treballar les
competències bàsiques, habilitats lingüístiques, competències socials i
emocionals des de l'àmbit de l'educació literària. La xarranca, vinculada a una
programació didàctica anual de 12 unitats i dotze lectures, dóna compte de la
possibilitat de treballar la diversitat literària per fragments o a través de la
narrativa breu durant el 2n curs d'ESO a través del fil temàtic de la fantasia. A
partir de l'entreteixit intertextual, s'intentarà arribar a nous horitzons
d'expectatives que recuperin, no només l''hàbit lector dels més petits, sinó
recuperar els mots perduts en el temps dels que ja ens va avisar Espriu, havíem
nascut per salvar tots i cada un dels seus parlants. I que la fantasia, com la
literatura, haurà de conviure sempre amb el càstig o privilegi de la seva eternitat
en cada un dels lectors que la fan possible.