[cat] El present Treball de Fi de Màster (TFM) pretén plantejar un conjunt de models
manipulatius per ser utilitzats a l’aula com a eina d’aprenentatge de l’alumnat
en forma de “joc” a través de l’experiència i el maneig d’objectes o instruments
a classe.
Per una banda, a la primera part del treball es fa una revisió de la
informació per valorar l’estat actual de la implantació de les activitats
manipulatives com a recurs educatiu a l’educació en general i, posteriorment, a
l’assignatura de Biologia i Geologia a l’Educació Secundària Obligatòria (ESO).
Per altra banda, a la segona part del treball s’ha realitzat el
desenvolupament de la proposta, que consisteix en una recopilació de recursos
didàctics que poden ser aplicats dintre del context del Currículum d’ESO de les
Illes Balears per l’assignatura de Biologia i Geologia als cursos de 1r, 3r i 4t
d’ESO. Així doncs, per cadascun d’aquests cursos es detallen una sèrie
d’activitats manipulatives. Així mateix, a cada activitat s’han especificat una
sèrie de punts, com per exemple la seva justificació pedagògica, els continguts
que es tractaran, els objectius d’aprenentatge que es podran assolir i les
competències clau que es podran desenvolupar. També es fa especial esment
als recursos necessaris per fer l’activitat, la seva durada i procediment, així com
la seva utilitat per l’atenció a la diversitat a classe i la seva possible aplicació a
l’avaluació continua, entre altres qüestions.