[cat] El treball analitza la relació família-escola a l’etapa de primer curs de secundària
al centre educatiu IES Son Rullan de la illa de Mallorca a la comunitat autònoma
de les Illes Balears. Existeix una nombrosa literatura sobre el tema i en tots els
casos es coincideix en assenyalar l’escassa participació de les famílies dins la
comunitat educativa. (Fernández,1995; Santos, 1997; Kñallinksy , 1999; Epstein,
2001; Henderson i Mapp, 2002; Sheldon, 2003; Neira 2003; Bolívar
2006;Redding 2006;Gómez ,2006; Claire Forest, García 2006; Benso ,2007;
Pereira ,2007; Domínguez, 2007; Comellas,2009: Latapí, 2011). Els diferents
autors que han investigat sobre la relació família- escola i el desenvolupament
de dinàmiques relacionals, mostren, que malgrat que sempre es contempla la
participació de les famílies i es parla del tema a cada curs escolar, en la realitat,
hi ha famílies que participen només com a purs espectadors i des de fora, d’una
manera superficial i no participen de manera activa ni s’involucren en els
aspectes essencials de la formació dels seus fills. Els pares i mares generalment
accepten el que els professors decideixen. A més, a la pràctica, apareixen
nombroses resistències entre les dues institucions. Aquest estudi analitza els
factors que intervenen en el procés de participació de les famílies dins el nostre
centre objecte d’estudi. A més es proposen una sèrie propostes didàctiques per
fer amb les famílies a l’àrea de Geografia i Història. Els estudis revelen que hi ha
famílies que tenen una participació superficial i passiva , aquesta és una de les
causes que incideix de manera clau en el fracàs escolar a l’etapa de secundària
(Perrenoud,1996; Woods,1997; Escudero ,2005; Moreno, 2000; Maclean, 2001;
Lozano ,2003; Marchesi,2004; Pérez,2004).L’agent socialitzador més important
i el primer per als nins i adolescents és la família. La família , a partir de les
darreres dècades del XX ha anat patint una sèrie de canvis estructurals i
funcionals degut a múltiples circumstàncies i factors que han afectat
decisivament també sobre els altres agents socialitzadors, com es l’escola i en
especial als instituts. Per tant, es fa necessari analitzar la relació Família-centres
perquè són els dos grans agents socialitzadors responsables de l'educació dels
joves i adolescents, sense oblidar les realitats en què estan immersos intentant
donar resposta a les seves necessitats. La cooperació i el treball conjunt entre
els agents família-escola influeixen directament en l’autonomia, responsabilitat i
en les possibilitats d’èxit educatiu dels joves(Booth i Dunn,1996; Apple i
Beane,1997; Kñallinsky,1999; Tort, 2001; Epstein i Salinas,2004;Forest,García i
Bacete,2006; Benso, Calvo i Pereira ,2007; Fernández , 2007;Comellas,2009;
Collet , Alegre, Benito, Chela, i González,2010; Collet ,2013;Comas, Escapa i
Abellán,2014;Santos,2016: Esptein i Sheldon 2019.) A la segona part del treball
es mostren alguns exemples de col·laboració de les famílies per dur a terme
propostes didàctiques a l’àrea de geografia i historia a diferents espais dels
centres educatius. Finalment com a proposta final s`aporta un pla de
col·laboració i relació amb les famílies per potenciar aquest objectiu.