[cat] “Un imperi no cau per forces externes sinó per debilitats internes”. Díaz
Mortera,
En un món de constant canvi, els docents trobam la necessitat d’adaptar
les estratègies per aconseguir preparar als alumnes per afrontar el seu futur
professional amb garantia.
En l’actualitat, hi ha tota una sèrie d’habilitats i competències que les
empreses i la societat requereixen. Una d’elles, n’és la creativitat. Gràcies a
aquesta, han sorgit molts d’avenços i canvis (tecnològics, socials, financers,
sanitaris, etc) a mans d’emprenedors. Llavors, es troba suficientment important
com per potenciar-la en el sistema educatiu, que malgrat ha fet passos de
gegant en deixar enrere el sistema tradicional, que no promou la creativitat,
vers cap a un model didàctic dinàmic i eficient des del punt de vista pedagògic,
encara queda molt d’esforç en aquest àmbit.
Aquest treball sorgeix per haver detectat l’estancament en el
desenvolupament del pla d’empresa en el mòdul d’Empresa i Iniciativa
Emprenedora, impartit a l’IES Arxiduc Lluís Salvador, a Palma. Arrel d’això,
s’ha fet un estudi exploratori mitjançant tests de creativitat i qüestionaris de
satisfacció en l’elaboració del pla d’empresa, per fer un diagnòstic de la situació
real, al cicle de grau mitjà d’Instal·lacions elèctriques i automàtiques, i al cicle
de grau superior de Sistemes Electrotècnics i Automatitzats, sobre el grau de
creativitat i emprenedoria dels estudiants.
L’anàlisi dels resultats ha servit per dissenyar unes estratègies creatives
dins una programació anual, amb les que s’espera aconseguir potenciar la
creativitat i les competències transversals que es demanden en el segle actual i
que són pròpies d’una persona emprenedora, en la creació del pla d’empresa,
millorant l’experiència de l’alumnat i del professorat, a més, de facilitar
l’aprenentatge.