[cat] El present Treball de Fi de Màster (TFM) està enfocat en una de les funcions
principals que li correspon a l’orientador educatiu dels centres d’educació
secundària: “el desenvolupament de programes d’assessorament als docents i
al centre en l’aplicació de metodologies inclusives d’aula i de mesures d’atenció
a la diversitat” (Instruccions de funcionament del departament d’orientació dels
instituts de secundària, 2019, p.8).
Per dur a terme aquesta funció, el treball s’ha estructurat al voltant d’un doble
objectiu: en primer lloc, fer una anàlisi exhaustiva dels Projectes d’APS que es
realitzen a l’IES Madina Mayurqa, i en segon lloc, presentar una proposta de
millora sobre la metodologia d’aprenentatge servei perquè aquesta es consolidi
dins la cultura de centre.
Per aquest motiu, s’ha desenvolupat una proposta didàctica d’assessorament i
formació per a tot el professorat de l’IES Madina Mayurqa, la qual serà
implementada des del Departament d’Orientació amb la finalitat de fomentar
una dinàmica més participativa i col·laborativa de tot el claustre de professors i
així aconseguir un major nombre de projectes APS.
La proposta didàctica es centra en els projectes d’aprenentatge servei per dues
raons fonamentals. Per una banda, es tracta d’una metodologia innovadora i
inclusiva que té molts d’avantatges, entre els quals destaquen: augment de la
motivació de l’alumnat, desenvolupament de les habilitats personals, socials i
comunicatives, foment dels valors cívics i millora de l’atenció a la diversitat. I per
altra banda, aquests projectes estan reconeguts dins el projecte educatiu de
centre des del curs escolar 2017-18, però no estan implantats com a
metodologia i cultura de centre.
A més, la proposta didàctica de formació al professorat empra la recerca-acció,
concretament la tècnica de l’espiral reflexiva, com a metodologia de treball. La
qual cosa, aporta un caire innovador a l’activitat formativa que impartirà
l’orientador.