[cat] El document que ve a continuació, consisteix en un Treball de Fi de
Màster de l’especialitat de Geografia i Història, que es concreta en una proposta
didàctica pensada per dur-se a terme com a tema transversal de les
assignatures de Geografia i Ciències Naturals del nivell educatiu de 3r d’ESO.
El tema que hem escollit per desenvolupar la proposta és de caire
mediambiental i engloba el desenvolupament sostenible i el canvi climàtic, que
hem preparat de manera que el seu ensenyament pugui aplicar-se a través de
la metodologia de l’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP).
En aquest treball s’exposa quines són les fonts específiques que ens
convé consultar a l’hora d’informar-nos sobre aspectes relatius els problemes
mediambientals actuals. Després, hem transformat aquesta informació en
materials didàctics que serveixin de punt inicial per realitzar l’aplicació de la
proposta didàctica a partir de la metodologia de l’ABP.
L’objectiu d’aquest treball és proveir el professorat dels materials i les
indicacions bàsiques per poder integrar aquest tema en el camp de l’educació
formal, i dur-ne terme el desenvolupament d’una manera adient i funcional. Els
resultats desitjats són que els alumnes en puguin extreure un coneixement
significatiu, a part d’assolir les habilitats pròpies que implica la utilització de la
metodologia de l’ABP.
[eng] Next document consists of a Master’s Thesis in Geography and History,
which take form in a didactic proposal, designed to be carried out as a
transversal theme of Geography and Natural Sciences subjects in 3rd
educational level of the Compulsory Secondary Education. The chosen topic to
develop our proposal deals with environmental matters and encompasses sustainable development and climate change, arranged of way that their
teaching can be applied from the Problem-based Learning (PBL) methodology.
In this work it is reported which are the specific sources that we should
consult to inform us about current environmental problems. Then, we turned this
information into teaching materials that serve as a starting point to carry out the
application of the didactic proposal though the PBL methodology.
The objective to this work is to provide teachers with the basic materials
and instructions to be able to integrate this theme in the field of formal
education, and carry out its development in a suitable and functional way. The
wished results are for students to be able to extract meaningful knowledge from
it, in addition to achieving the skills involved in using the PBL methodology.