[cat] Una educació competencial requereix que l’alumnat desenvolupi unes
habilitats mitjançant les quals podrà posar en pràctica els coneixements adquirits
durant la seva formació. Quan traslladem aquestes idees a les disciplines
científiques, la posada en pràctica d’aquestes habilitats la coneixem com a
metodologia. Això no obstant, en el cas de la “història”, l’aprenentatge dels
aspectes metodològics són molt marginals, el que genera una sèrie de
problemàtiques de cara als alumnes a l’hora de concebre i aplicar el coneixement
de l’assignatura. En aquest treball, analitzarem quina és la situació de la
metodologia històrica dins del sistema educatiu i quines conseqüències té per a
l’alumne. A més, inclourem una proposta didàctica basada en l’arqueologia com
a forma de treballar els continguts teòrics i la metodologia alhora.
[eng] Competency-based-education requires students to develop skills through
which they can put into practice the knowledge acquired during their lessons.
When we transfer these ideas to scientific disciplines, we know the
implementation of these skills as methodology. However, in the case of "history",
the learning of methodological aspects is very marginal, which generates a series
of problems for students when conceiving and applying the knowledge of the
subject. In this paper, we will analyze the situation of the historical methodology
within the educational system and what consequences it has for the student. We
will also include a didactic proposal based on archeology, as a way of applying
the theoretical contents and the methodology at the same time.