[eng] Al llarg de la història, no han estat poques les dones que amb la seva
feina han fet grans aportacions a la ciència i, més concretament, al camp de la
física i al camp de la química. A pesar d’això, els seus noms i el seu llegat, en
molts de casos, no han estat prou reconeguts. Actualment, les dones juguen un
paper fonamental en investigacions de tots els àmbits científics punters, però la
seva visibilitat, reconeixement i lideratge és menor que en el cas dels homes.
L’educació dels més joves és clau per revertir aquest procés i que el món
científic sigui cada cop més igualitari en qüestió de gènere. Per altra banda,
l’educació STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics)
cada vegada està agafant més força dins el món educatiu en integrar les
diferents assignatures de ciències en un tot que permet a l’alumnat veure la
ciència com quelcom útil i resolutiu dels problemes reals que l’envolten.
En aquest treball de fi de màster es pretén posar en valor i donar a
conèixer el paper d’investigadores actuals que treballen en diferents àmbits de
la ciència. Per fer-ho es plantejaran dues propostes educatives basades en
metodologies actives i cooperatives (aprenentatge basat en projectes i
aprenentatge basat en problemes) que permetran apropar referents científics
femenins a l’alumnat amb l’objectiu d’eliminar estereotips de gènere associats
al món de la ciència i fomentar la inclusió de les noies al treball científic.