[cat] Els jocs són un element molt important dins l'aprenentatge. Des de petits
aprenem distints coneixements essencials jugant i d’aquesta manera també
podem aprendre matemàtiques per mitjà del joc. Fer-ne un bon ús d’aquests
aportarà nombrosos beneficis, com motivar i atreure a l’alumnat o estimular la
resolució de problemes.
Per altra banda la gamificació utilitza les dinàmiques dels jocs en entorns no
necessàriament lúdics. S’aniran introduint elements com l’ús d’avatars, les
taules de lideratge o un sistema de recompenses amb l’objectiu de millorar la
motivació i el rendiment escolar. A més, a través del joc aprendran a treballar
amb grup.
Considerant l’esmentat anteriorment, s’ha realitzat una proposta didàctica que
se centra en la unitat didàctica de sistemes d’equacions a 2n d’ESO. Al principi
de la unitat es formaran grups heterogenis de quatre alumnes i aquest
passaran a ser una agència de detectius. Posteriorment aquests mateixos
grups competiran entre ells per demostrar que són la millor agència. Per això
realitzaran diferents missions i al llarg d’aquestes es donaran punts en els
millors grups, convertint-lo així una experiència gamificada.
Les missions a realitzar són jocs que s’han elaborat mitjançant el llenguatge de
programació Python. Els jocs s’han fet de forma personalitzada per tal de
transmetre un coneixement en concret i atendre a la diversitat. A més de
permetre contextualitzar els exercicis i els problemes realitzats.