[cat] En el següent treball s’exposa una proposta didàctica dedicada a
l’ensenyament-aprenentatge de segones llengües, en aquest cas el català, a partir
de mètodes innovadors com és la dinamització lingüística, que està destinada a tots
els cursos d’educació secundària de l’IES Santa Maria d’Eivissa. Aquesta proposta
ve acompanyada d’una part pràctica d’implementació pilot del mecanisme de
dinamització, que segueix la metodologia del joc, en la qual es descriu el mecanisme
que segueix el nou pla d’ensenyament, el material que es necessita, el tipus
d’alumnat i altres aspectes referents a l’organització del seu funcionament. La
recollida de dades es va dur a terme a partir de rúbriques d’autoavaluació, avaluació
del dinamitzador i coavaluació per part de l’alumnat i quadres d’avaluació del
funcionament de les activitats per detectar els beneficis i els inconvenients que
s’obtenen d’implementar aquest pla.
Els resultats, provinents de l’observació directa del dinamitzador durant les
sessions, indicaren que l’alumnat aconsegueix millorar la seva competència
lingüística de comunicació oral i, a la vegada, es contribuí en l’afirmació que la
llengua serveix com a element de cohesió social dins de la comunitat educativa del
centre. Per a futures línies d’investigació, es proposa la utilització del pla de
dinamització com a mecanisme per agilitzar la millora de la competència
comunicativa en llengua catalana de l’alumnat.
[eng] The following work presents a didactic proposal focusing on the teachinglearning of second languages, in this case Catalan, based on innovative methods
such as linguistic revitalization, which is intended for all secondary education
courses. This proposal is accompanied by a practical part of the pilot implementation
of the dynamization mechanism that follows the methodology of the game. This
section describes the mechanism that follows the new curriculum, the material
needed, the type of students and other aspects related to the organization of the
operation. Data collection was carried out from rubrics of self-assessment,
assessment and co-assessment by students and evaluation tables of the operation of
the activities to detect the benefits and drawbacks of implementing this plan.
The results, coming from the direct observation of the facilitator during the
sessions, indicated that students manage to improve their linguistic competence in
oral communication and, at the same time, contribute to the statement that language
serves as a social cohesive element within the educational community of the center.
For future research, it is proposed to use the revitalization plan as a mechanism to
speed up the improvement of students communicative competence in the Catalan
language.