[cat] Aquest treball es centra en fer una proposta educativa per treballar el
desenvolupament de la competència lingüística en l’àrea de Biologia i Geologia,
una competència clau en l’educació secundària i que el seu desenvolupament
ha de ser potenciat. És una proposta que pretén guiar el treball de la competència
lingüística durant el primer cicle d’ESO (1r i 3r), nivells on és obligatòria aquesta
matèria, i millorar-ne el seu tractament.
Per dur-ho a terme, primer de tot es farà una contextualització sobre com es
treballa actualment a les aules aquesta competència i després, s’elaborarà la
proposta. Es tracta de confeccionar una proposta genèrica, que sigui d’utilitat i
que pugui ser adaptada a la realitat de cada centre. El punt de partida serà un
document elaborat per la xarxa PIP (Xarxa de Centres amb Projectes Innovació
Pedagògica) on es desglossa la competència de comunicació lingüística en els
seus indicadors, els descriptors i els acompliments de cada descriptor. A partir
d’aquí, s’organitzarà i es farà una selecció d’acompliments per a cada nivell (1r i
3r d’ESO) a partir dels quals s’elaborarà la proposta educativa per aconseguir de
forma eficient el seu assoliment.
La proposta educativa consisteix en el disseny d’activitats i tasques a partir dels
diferents acompliments seleccionats per cada descriptor. Finalment, s’indiquen
unes pautes per avaluar els acompliments i poder incloure la valoració de la
competència en comunicació lingüística en la avaluació de l’assignatura.