[cat] La conducta suïcida és un terme tan complex que a dia d’avui encara no compta
amb una nomenclatura estandarditzada que faciliti l’estudi d’aquest fenomen
mundial que s’emporta la vida de més de 800.000 persones cada any. A Espanya
moren quasi el doble de persones per aquesta causa que per accident de trànsit
però per desgràcia no se li dona visibilitat a un problema que afecta a tot el món.
Els diferents estudis han demostrat que la conducta suïcida es pot prevenir i un dels
moments claus per a fer-ho és abans o al començament de l’adolescència, ja que és
a partir d’aquest moment quan les taxes de suïcidi comencen a créixer.
Per aquest motiu, s’exposa una proposta d'intervenció de prevenció de la conducta
suïcida en el context escolar, precisament perquè és d’obligatorietat per a tothom
fins als 16 anys. Aquesta proposta es centra en intervenir des de tres pilars: primer,
des del Pla d’Acció Tutorial; segon, amb la realització d’una jornada de visibilització i
conscienciació per a la prevenció de la conducta suïcida; i tercer, amb una bona
gestió de les xarxes socials per arribar a tota la comunitat educativa i no només a
l’alumnat del centre.
Aquesta proposta es canalitza a través de la figura de l’orientador educatiu perquè
té un rol decisiu a l’hora d’implementar canvis en el context escolar. Serà la persona
responsable de programar, coordinar, dur a terme i avaluar tot aquest procés,
sempre de la mà de la resta de professionals per treballar conjuntament.
Per acabar s’intenta exposar, a les conclusions, que aquest treball sigui una part
d’un projecte més potent: l’elaboració d’un pla integral per abordar la conducta
suïcida en el context escolar en la qual es realitzi prevenció, detecció i intervenció
amb protocols estandarditzats d’actuació.
[eng] Suicidal behavior is a global phenomenon that takes the lives of more than 800,000
people each year. In Spain, almost twice as many people die from this as from a
traffic accident. Unfortunately, although it is a problem that affects everyone, it has
no visibility at all. Furthermore, suicidal behavior is so complex that there is no a
standardized terminology which enables its study.
As shown by several studies, suicidal behavior can be prevented. One of the key
moments to do so is in early adolescence, or earlier, as it is from this stage onwards
that suicide rates rise.
For this reason, and because compulsory education goes until the age of 16, we
present a teaching intervention to prevent suicidal behavior at school. This
intervention is threefold: first, from the Tutorial Action Plan; second, through a day of
visibility and awareness of suicidal behavior; and third, through a good management
of social networks to reach the entire educational community, and not just the
students of the center.
This proposal is carried out by the educational counselors because of the decisive
role they have in implementing changes at school. In collaboration with other
professionals, educational counselors are responsible for planning, coordinating,
carrying out and evaluating the process.
We conclude by stating that this project is part of a more powerful project: the
elaboration of a comprehensive plan to address suicidal behavior at school, including
prevention, detection and intervention plans with standardized action protocols.