[cat] El canvi de paradigma educatiu de les darreres dècades també inclou els
ensenyaments artístics. Observem la necessitat de suscitar a l’alumnat l’interès
pel patrimoni cultural autòcton i forà, per acostar-lo al seu enteniment i respecte.
Així doncs, el següent treball es compon d’una proposta didàctica sobre la
prehistòria amb l’objectiu principal d’acostar al coneixement dels orígens de l’art
i l’artesania des de l’assignatura d’Educació Plàstica, Visual i Audiovisual per
l’alumnat de 1r d’ESO amb una perspectiva transversal de l’assignatura de
Geografia i Història.
La proposta d’aquest TFM consisteix en una seqüència didàctica integrada per
sis activitats amb continguts teòrics i pràctics sobre l’art prehistòric adaptades a
la idiosincràsia del grup-aula del centre docent de pràctiques, l’IES Berenguer
d’Anoia (Inca). La metodologia es fonamenta en les Arts i els principis inclusius
del DUA, recursos que afavoreixen la motivació pels aprenentatges, l’accés als
coneixements i la participació activa de l’alumnat en el procés educatiu i creatiu.
Es proposa el tractament de la prehistòria a partir dels referents de l’art rupestre
Cantàbric i Llevantí, la ceràmica talaiòtica, així com, els ídols balears i europeus
com a sistemes simbòlics. Així doncs, la formació en Arts pretén incentivar el
procés creatiu, el judici i el pensament crític, a més de la cooperació i la cohesió
del grup-aula.
La proposta didàctica Els orígens de l’art i l’artesania es fonamenta en incentivar
el coneixement dels béns culturals per a fomentar una societat que valori, estimi
i defensi el patrimoni amb tota la seva diversitat. D’aquesta manera, es pretén
treballar incidint especialment en els objectius específics -10 i 11- de l’assignatura
que contribueixen al coneixement, respecte, conservació i divulgació del
patrimoni com a senyal d’identitat dels Homo sapiens sapiens.