[cat] La transició de l’educació primària a l’educació secundària comporta per
a l’alumnat nombrosos reptes tant a nivell acadèmic com personal.
El present treball s’enfoca en una proposta pràctica per a fomentar la
competència d’aprendre a aprendre fent confluir dos elements imprescindibles
a l’Educació Secundària obligatòria (en endavant ESO): la comprensió lectora
enfocada als texts expositius, que són els més freqüents i els que suposen més
dificultats de comprensió en l’alumnat, i, l’ús de tècniques i estratègies
d’aprenentatge.
Aquestes competències, que sovint s’emmarquen de forma transversal
en el Projecte Educatiu de Centre (en endavant, PEC), troben en el present
treball, un espai per a treballar-les de forma explícita en el marc del pla d’acció
tutorial. A més, es té en compte la coordinació entre professionals per a facilitar
la transferència d’aquestes competències a la resta d’àrees.
[eng] The Transition from primary to secondary education involves, the student
going through many academic and personal challenges. The present academic
paper focuses on presenting a practical proposal intervention to promote
learning how to to learn competences in order to join two essential elements on
Secondary School: reading comprehension expository texts which are more
usual and difficult, and learning techniques and strategies.
These competences are often worked cutting through the educational
project of each school. It is proposed to work them in a specific tutorial space. It
is pretended to work in various skills in order to become independent learning
and to generate a coordination structure to help the transfer from the present
proposal to the rest of areas of first and second grade of secondary school.