[cat] En aquest treball es mostra la situació de la seguretat i privacitat a la xarxa
davant el model de negoci de grans empreses que extrauen i venen les dades
dels usuaris. Es prestarà especial atenció a les aplicacions de l’entorn personal
d’aprenentatge de l’alumnat de secundària. S’analitzaran les polítiques de
privacitat de les aplicacions per poder establir uns criteris indicadors de les
eines que es consideren més ètiques entorn al respecte per la privacitat de
l’usuari. Es revisaran les passes donades per institucions educatives en les
immediacions d’aquest problema incipient i la carència d’estudis especialitzats
que ho tractin. Es planteja el repte que suposa per al sistema educatiu actual,
en general, i per als docents, en particular, la incorporació de noves eines que
tinguin cura de la privacitat a través d’una proposta d’aplicacions segures i unes
recomanacions que es cenyeixin a l’objectiu de protegir la privacitat de l’alumnat
com un aprenentatge per a la vida
[eng] This work shows the current situation of security and privacy in the network in
the face of the business model of large companies that extract and sell user
data. Special attention will be paid to the applications of the personal learning
environment of secondary school students. The privacy policies of the
applications will be analyzed in order to establish criteria indicating the tools that
are considered most ethical in terms of respect for user privacy. The steps taken
by educational institutions around this incipient problem and the lack of
specialized studies that address it will be reviewed. The challenge posed for the
current educational system in general and for teachers in particular is the
incorporation of new tools that take care of privacy through a proposal for safe
applications and recommendations that adhere to the objective of protecting the
privacy of students as learning for life.