[cat] La societat actual demana alta atenció a la ciència i tecnologia pel seu
desenvolupament en la majoria d’activitats humanes (enginyeria, medicina, investigació, transport, etc). El succés recent causat pel COVID-19 ha fet que la
gent augmentés l’interès per la informació relacionada amb aquesta malaltia,
fent-se notar la falta de coneixements en salut per part de la societat, que no és
menor entre els adolescents que han hagut de patir la càrrega que ha suposat
el canvi en la metodologia en la ensenyança inesperada, al igual que els docents.
Això ha evidenciat la mateixa necessitat de continuar en la millora del sistema
educatiu, i les metodologies i activitats per arribar a un aprenentatge significatiu.
El present treball té com a principal objectiu donar veu als estudiants mitjançant l’enquesta que pertany a l’estudi ROSE (Relevance of Science Education) per conèixer els seus interessos i motivacions relacionats amb items del
currículum actual de ciències i tecnologia. Aquesta enquesta inclou qüestions
que s’avaluen en un rang d’acord/desacord sobre física, química, geologia, biologia, noves tecnologies, interès pel medi ambient, entre d’altres.
Per poder distingir de forma objectiva i estadísticament vàlida entre els temes que interessen mes i el que menys, s’ha emprat l’estadístic “size effect”, de
la mateixa manera que també s’han cercat diferencies d’interès per sexe. En
general, els estudiants presenten un interès mitjà per la ciència i tecnologia - el
qual es lleugerament més alt en al·lotes -, denotant una inclinació pels relacionats amb temes abstractes o llunyans com són la possibilitat de vida a l’espai,
les supernoves o la mort. També destaca la conscienciació per la necessitat
d’una societat més sostenible i la percepció individual per arribar-hi.
De les opinions resultants s’ha seleccionat un tema per presentar un exemple de projecte que té com objectiu apropar la ciència, millorar la motivació per
aprendre sobre aquesta àrea de coneixement, i a la vegada millorar o descobrir
les competències individuals, mitjançant els beneficis de la feina col·laborativa, i
així arribar a un interès per la mateixa més enllà de l’aula.