[cat] En aquest TFM es dissenya una proposta didàctica per l’aprenentatge del
patrimoni cultural en el Cicle Superior de Guia, Informació i Assistència
Turística.
En la primera part del treball s’explora el concepte de patrimoni cultural, es
revisa la literatura científica per conèixer experiències similar rellevants i
s’analitza breument la metodologia que es fa servir a Eivissa.
Es tracta d’un projecte multidisciplinari de les Ciutats Patrimoni de la Humanitat
a Espanya. Els destinataris són els alumnes de primer curs del Cicle anomenat
i es realitza de manera transversal entre els mòduls d’Anglès, Recursos
Turístics, i Destinacions Turístiques. Es treballa en grups de quatre per
aprendre de manera col·laborativa.
Els alumnes aprenen a mesura que van desenvolupant la visita guiada virtual.
Moltes de les sessions comencen amb cercles diàlegs per fomentar la cohesió
del grup-classe. Les activitats es realitzen amb rutines de pensament, compara
i contrasta, folis giratoris, classe invertida i ludificació per tal de fomentar
l’autonomia en l’aprenentatge, la participació i mantenir una alta motivació.
La avaluació es continua, per utilitzar-la com a reguladora de l’aprenentatge.
Els alumnes disposen d’un quart d’hora per sessió per realitzar els diaris
d’aprenentatge els quals es pengen al Drive; el professorat assegura una
correcta retroalimentació dels dubtes plantejats als diaris.
Les TIC s’usen com recurs on cercar la informació, no es fa servir llibres.
També com entorn educatiu on compartir les tasques i el treball que se
desenvolupa diàriament. Les TIC fomenten el contacte entre companys, però
també entre professor-alumnes.
És molt important que els alumnes siguin conscients de la funció social que té
el seu paper de Guia. Per això, es realitzen cercles diàlegs i xerrades en gran
grup sobre la importància de la identitat social i el respecte a la cultura pròpia
de cada lloc. Ells seran futurs educadors a través del patrimoni de les ciutats.
Fomentaran la identitat cultural dels seus habitants i, la comprensió i respecte
dels turistes cap el legat cultural de les ciutats que els acullen.