[cat] L’objectiu de l’ensenyament de les ciències a l’ESO és formar ciutadans
científicament competents. Per aconseguir-ho és important fomentar l’ús de
metodologies innovadores ja que, segons diversos estudis, la participació activa
de l’alumnat promou la seva capacitat per aplicar, transferir i crear coneixement
científic. Per aquest motiu, la finalitat del present treball és dissenyar una
proposta de canvi metodològic a l’IES Sineu introduint l’aprenentatge basat en
projectes per l’adquisició de competències a l’assignatura de Biologia i Geologia
a 1r d’ESO, i també fer una anàlisi de la proposta d’implementació. Així, per
analitzar la viabilitat d’aquesta, però també per a garantir-ne la seva continuïtat,
s’ha dissenyat un qüestionari pels docents del centre que imparteixen les
matèries científico-matemàtiques per tal de conèixer la seva opinió respecte a
aquest canvi. A banda d’això, inicialment també s’ha dut a terme una recerca
bibliogràfica exhaustiva per tal de fer una anàlisi teòrica d’aquesta estratègia.
Davant els resultats obtinguts, que reflecteixen que la seva aplicació pot aportar
una gran quantitat de beneficis a tota la comunitat educativa i que el professorat
mostra una certa predisposició a introduir el canvi metodològic, sembla que es
podria anar inserint aquesta proposta, inicialment combinada amb la metodologia
predominant, la magistral, amb la finalitat de, progressivament, anar introduint i
combinant altres metodologies innovadores, fent extensiva la proposta no només
a l’assignatura de Biologia i Geologia, sinó també a la resta de matèries.