[cat] La societat actual en la que vivim és una societat digitalitzada i hiperconnectada
a l’Internet i a les xarxes socials. Així, es pot dir que vivim diàriament connectats
a dispositius electrònics que ens donen accés a l’entorn virtual. Les eines digitals
han aportat un seguit de beneficis per a les nostres vides, facilitant les nostres
comunicacions i l’accés a la informació digital. No obstant, s’ha observat com la
incursió de les noves tecnologies a les nostres vides ha provocat un impacte
significatiu entre els grups de població més joves, els adolescents. La falta de
sensibilització i coneixement d’aquests recursos pot desencadenar un mal ús de
les noves tecnologies, exposant als més joves a una àmplia varietat de riscs
digitals.
D’aquesta manera, el present treball ofereix una recerca per analitzar l’impacte
que s’observa en els joves i adolescents així com les conseqüències per a la
seva salut psicològica, emocional i social. Així, la recerca aportada destaca
l’evident necessitat d’intervenir des de l’àmbit educatiu. En aquest sentit, es
presenta la proposta “Fes-ho amb seny” per a la prevenció de l’ús problemàtic
de l’Internet i les xarxes socials en alumnes adolescents. Aleshores, la proposta
s’enfoca a dotar a l’alumnat de primer i segon curs de l’Educació Secundària
Obligatòria d’estratègies i eines lligades al camp de l’Educació emocional per
gestionar l’ús d’Internet i de les xarxes socials de manera adaptativa.
[eng] Today’s society is over-connected to Internet and social networks. So we live
daily connected to electronic devices which give us access to a virtual
environtment. Digital tools have brought a number of benefits to our lives,
facilitating our communications and acces to digital information. However, it has
been noted that the breaking of new technologies into our lives has caused a
significant impact among teenagers. The lack of awareness of the risk of these
resources can expose teenagers to a wide variety of consequences.
Knowing all these, this work provides an investigation to analyse the impact that
is observed on teenagers and youngsters as well as the consequences for the
psychological, emotional and social development. Thus, the research highlights
the obvious need to step forward from secondary schools. In this regard, the
proposal “Fes-ho amb seny” is presented as the prevention of such problematic
use of Internet and social networks among teenage students. The proposal
focuses on giving first and second grade of Educació Secundària Obligatòria
(ESO) tools from the field of Emotional Education to manage the use of Internet
and social media in a safe way.