[cat] La societat actual està plenament sumida en l’era de la informació degut a
l’auge i desenvolupament de les tecnologies de la informació i comunicació
(TIC), fenomen que també ha arribat a les aules dels nostres centres educatius.
La gran disponibilitat d’informació a la xarxa i la facilitat per a obtenir-la ha
conduït a una gran contradicció: vivim en una societat sobresaturada
d’informació però, a la vegada, desinformada. Aquesta paradoxa ha guanyat
contundència en el darrer any, en el que la situació sanitària actual ha mostrat
en gran manera la vulnerabilitat de les persones envers la informació que reben
i la incapacitat de la majoria d’elles per analitzar-la de forma crítica i poder
emprar-la de manera efectiva en els processos de presa de decisió.
Per tant, es fa més necessari que mai fomentar des dels centres educatius
l’alfabetització informacional mitjançant el desenvolupament de la competència
digital, per a formar ciutadans capaços de viure i fer front als reptes que
esbossa el plantejament social actual. Aquest fet suposa treballar amb
l’alumnat aquelles competències, habilitats i conductes que li permetran
reconèixer quan necessita informació, on la pot trobar, com ha d’avaluar la
seva fiabilitat i com ha de fer-ne un ús adequat. És per això que aquí es
presenta una proposta educativa amb la què, mitjançant la realització d’una
sèrie de tallers formatius, es pretenen fomentar aquestes habilitats i
competències entre l’alumnat de 3r d’ESO. Tenint en compte que una part
fonamental de la investigació científica passa, de forma ineludible, per la cerca i
avaluació d’informació, la proposta s’emmarca com a part del projecte
d’investigació de l’assignatura de Biologia i Geologia, contemplat en l’actual
currículum educatiu de la CAIB. Al llarg de la proposta es fa visible que la
formació en disciplines científiques ha d’anar de la mà del desenvolupament de
la competència informacional i que, l’adquisició de les habilitats relacionades
amb llur competència afavorirà l’aprenentatge al llarg de la vida, tot capacitant
als alumnes per a ser ciutadans amb esperit crític i capacitat de prendre
decisions ben fonamentades.