[cat] El mal d’esquena representa una de les patologies més habituals entre
la població adulta a escala mundial, sent també la principal causa de baixa
laboral a escala estatal. En comparació amb fa trenta anys, els casos de
persones amb mal d’esquena s’han pràcticament doblat. Crida l’atenció que en
els darrers anys el mal d’esquena ha incrementat també entre els adolescents.
Les principals causes són males postures, desequilibris musculars i les noves
tecnologies (entre d’altres). Els programes d’higiene postural a l’escola pretenen
que els nens i nenes aprenguin l’anatomia i el funcionament del seu cos així com
a dur a terme les accions del dia a dia de la manera més adient possible per tal
de disminuir el risc de patir mal d’esquena. El present treball té com a objectiu
principal realitzar una intervenció educativa a 1r de Batxillerat per a millorar els
coneixements de l’alumnat amb relació al mal d’esquena i als hàbits posturals a
partir d’un diagnòstic previ.
Els resultats obtinguts han mostrat que en primer lloc, els alumnes de batxillerat
pateixen mal d’esquena. En segon lloc, que els alumnes no tenen coneixements
suficients respecte a la higiene postural. En tercer lloc, s’ha constatat un
aprenentatge de la higiene postural després d’una intervenció didàctica
planificada. I en quart lloc, després de la intervenció didàctica els alumnes han
incrementat satisfactòriament el nivell d’autopercepció respecte a la higiene
postural.
En conclusió, després de la intervenció didàctica els alumnes han demostrat
satisfactòriament haver adquirit coneixements relacionats amb la higiene
postural i el mal d’esquena superant amb èxit un examen tipus test amb certes
preguntes que demostren l’adquisició dels coneixements desenvolupats