[cat] L'educació emocional és imprescindible dins el sistema educatiu per tal de crear una
educació de qualitat pels nins i nines, per això és essencial treballar en xarxa amb
l'equip d'orientació, docents i famílies. Treballar les competències emocionals des
del Pla d'Acció Tutorial és fonamental, tot i que és necessari actuar de manera
transversal a la resta d'assignatures per poder formar als adolescents que seran els
futurs ciutadans de la societat. Per això, la figura de l'orientador s'ha de moure dins
un paradigma inclusiu, i ha d'adquirir primerament totes les competències
emocionals per ensenyar-les, i fomentar l'èxit de tots els alumnes. En aquest treball
es presenta una anàlisi bibliogràfica, així com un disseny d'una proposta educativa
enfocada a l'educació emocional i les competències. El principal objectiu d'aquest
treball final de màster, és fomentar l'adquisició de les competències emocionals a
adolescents als centres educatius a través del rol de l'orientador i la proposta
educativa plantejada.
Per tal de realitzar la proposta educativa, s'ha duit a terme els següents
procediments: una anàlisi bibliogràfica sobre la situació actual, la recerca i anàlisis
de diferents programes basats en l'evidència que contemplessin el nostre objectiu
del treball. Per tant, es pot concloure que aquesta proposta educativa, podrà ajudar
que els adolescents puguin adquirir les competències emocionals que els serviran
per a la vida amb la intenció d'augmentar el seu benestar emocional.
[eng] Emotional education is essential within the educational system in order to create a
quality education for boys and girls, so it is essential to work in a network with the
guidance team, teachers and families. Working on emotional skills from the Tutorial
Action Plan is essential, although it is necessary to act in a transversal way in the
rest of the subjects in order to train teenagers, the the future citizens of society.
Therefore, the figure of the counselor must move within an inclusive paradigm, and
must first acquire all the emotional skills to teach them, and foster the success of all
students. This paper presents a bibliographic analysis as well as a design of an
educational proposal focused on emotional education and skills. The main purpose
of this master's thesis is to encourage the acquisition of emotional skills in
adolescents in schools through the role of the counselor and the main educational
proposal.
In order to make the educational proposal, the following procedures have been
carried out: a bibliographic analysis of the current situation, research and analysis of
different programs based on evidence that contemplates the goal of the work.
Therefore, it can be concluded that this educational proposal will be able to help
adolescents acquire the emotional skills that will serve them for life with the intention
of increasing their emotional well-being.