[cat] Tot i la seva gran eficàcia per potenciar l’aprenentatge significatiu i durador en
els alumnes, el cinema es troba excessivament mal emprat a les aules de 1r de
Batxillerat. És necessari, doncs, un anàlisi de la seva relació amb l’educació i la
història, i una proposta d’aplicació didàctica a l’assignatura d’Història del Món
Contemporani. Inicialment, s’explicarà el procés de recerca de bibliografia, per
indicar els buscadors i els mètodes més adients per trobar informació científica.
En el present TFM, el bloc I es basa en el marc conceptual que acompanya
l’anàlisi posterior (bloc II), el qual consta de distints apartats on s’inclou
informació dels experts i es constitueix la teoria i la història de les relacions
entre cinema, educació i estudi històric, centrant-se en eixos com les
aportacions educatives del cinema, la relació entre ficció cinematogràfica i
realitat històrica, les avantatges i inconvenients d’aquest medi com a recurs
didàctic, etc. En tercer lloc, el bloc III està constituït per la proposta didàctica
que es vol lliurar en aquest treball, la qual es basa en distints apartats per
explicar les passes que ha de seguir un docent per elaborar aquesta proposta
en concret a l’aula i enquadrar-la dins el marc educatiu actual. Després, s’hi
exemplifica una enquesta de satisfacció que l’alumnat podria contestar per
afavorir una autocrítica posterior del professor, i s’exposen els mètodes
d’avaluació que es poden seguir de cara a les activitats i tasques proposades.
[eng] Despite its great efficiency to enhance significant and lasting learning in the
students, Cinema is actually been mistreated at High School 1st year’s
classrooms. It is necessary, then, to make an analysis of his relationship with
Education and History, as well as a didactic approach at History of the
Contemporary World course. At the beginning, it will be explained the process
of bibliography research, to indicate the best searchers and methods to find
scientific information. In this work, ``Bloc I´´ is based on the theoretical
framework that accompanies the following analysis (``Bloc II´´), which is
composed by different sections to explain the experts information and establish
the theory and history of the relationships between Cinema, Education and
History, focusing in things like the Cinema’s educational contributions, the
relationship between film fiction and historical reality, the advantages and
disadvantages of Cinema as a didactic resource, etc. In third place, ``Bloc III´´
will be composed by the didactic approach itself, which is built by different
sections to explain the steps a teacher has to follow to elaborate this approach
in a specific classroom and to frame it within the current educational framework.
Finally, there is a satisfaction survey that students would answer to increase a
teacher’s self-criticism. There are also been exposed the evaluation methods to
follow with all the activities and works of this approach.