[eng] In the current situation of planetary environmental emergency, educators have
an essential role in the formation of people who are aware of the environmental
repercussions of their actions and able to look for alternatives that contribute to
sustainability. This work studies the environmental attitudes exhibited by young
people in a public center in Palma, using the ROSES assessment instrument.
The results show that young people have a positive attitude to face environmental
problems, although they show disinterest in the specific issues associated with
them. In addition, girls have better ecological attitudes than boys. Base on the
results obtained from the attitudes of young people, this work proposes the
realization of a competency and interdisciplinary project between scientifictechnological subjects that generates emotions and positive attitudes towards
science in general and help to adopt specific actions which have a positive impact
on the environment.
[spa] En la actual situación de emergencia planetaria ambiental, los educadores adquieren un papel esencial en la formación de personas conscientes de las repercusiones ambientales de sus actos y capaces de buscar alternativas que contribuyan a la sostenibilidad. Este trabajo estudia las actitudes ambientales que presentan los jóvenes de un centro público de Palma, mediante el instrumento de evaluación ROSES. Los resultados muestran que los jóvenes presentan una actitud positiva para afrontar los problemas ambientales, aunque muestran desinterés por los temas concretos asociados a estos. Además, las chicas presentan mejores actitudes ecológicas que los chicos. A partir de los resultados obtenidos de las actitudes de los jóvenes, este trabajo propone la realización de un proyecto competencial e interdisciplinar entre las asignaturas de ámbito científico-tecnológico que genere emociones y actitudes positivas hacia la ciencia en general, y contribuya a adoptar acciones específicas que tengan una repercusión positiva sobre el medioambiente.