[cat] Aquest treball té l’objectiu de contribuir, des de l’assignatura de geografia i història a fer de
l’ESO una etapa educativa que prioritzi la formació holística, que fomenti la consciència
social, el gaudi, el pensament crític, la creativitat, i la capacitat de resposta davant
situacions complexes de les/dels alumnes. Parteix de la postura que el treball amb les
manifestacions culturals és una eina imprescindible tan per aconseguir aquest
ensenyament integral, com per adquirir un coneixement i habilitats verdaderament
significatives en el camp de les ciències socials. A nivell pedagògic, defensa
l’ensenyament competencial com un model adequat per a l’aplicació d’aquesta
perspectiva i presenta una mostra d'activitats que uneixen diferents continguts de l’actual
currículum de geografia i història, amb el treball actiu de la competència “consciència i
expressions culturals”, establerta com a clau segons la legislació educativa vigent.
[spa] Este trabajo pretende contribuir, desde la asignatura de geografía e historia a transformar
la ESO en una etapa educativa que priorice la formación holística, que fomente la
conciencia social, el goce, el pensamiento crítico, la creatividad y la capacidad de
enfrentarse a situaciones complejas de les alumnas y los alumnos. Parte de la postura de
que el trabajo con las manifestaciones culturales es una herramienta imprescindible tanto
para conseguir esta educación integral como para la adquisición de unas habilidades y
conocimientos verdaderamente significativos de las ciencias sociales. Así, defiende la
enseñanza competencial como un modelo adecuado para la aplicación de esta
perspectiva y presenta una muestra de actividades que unen diferentes contenidos del
actual currículum de geografía e historia, con el trabajo activo de la competencia
“conciencia y expresiones culturales”, establecida como clave en la legislación educativa
vigente.