[cat] En l’actualitat, la ludificació o gamificació,ha adquirit molta popularitat com a
una eina innovadora, convertint-se així, en una alternativa a les metodologies
més tradicionals.
Aquest Treball de Fi de Màster pretén aprofundir l’ús del joc com eina en el
procés d’ensenyament-aprenentatge a l’àmbit de l’educació musical a
secundària. Es fa una revisió bibliogràfica del tema, per cercar les implicacions
pedagògiques del joc, l’origen de la gamificació com metodologia educativa, i
els beneficis i inconvenients que té aquesta pels alumnes. També es fa una
recerca de les eines o plataformes digitals disponibles per dissenyar material
didàctic en forma de joc educatiu, com les aplicacions tipus Kahoot, Class Dojo
o Quizizz, entre d’altres.
Finalment després d’establir aquest marc teòric sobre el tema plantejarem una
proposta educativa la qual estarà enfocada a l’aplicació d’aquesta metodologia
a l’assignatura de música a primer d’ESO.
[spa] En la actualidad, la ludificación o gamificación, ha adquirido mucha popularidad
como una herramienta innovadora, convirtiéndose en una alternativa a las
metodologías más tradicionales.
Este Trabajo de Fin de Máster pretende profundizar el uso del juego como
herramienta en el proceso de enseñanza-aprendizaje en el ámbito de la
educación musical a secundaria. Se hace una revisión bibliográfica del tema,
para buscar las implicaciones pedagógicas del juego, el origen de la
gamificación como metodología educativa, y los beneficios e inconvenientes
que tiene esta para los alumnos. También se hace una investigación de las
herramientas o plataformas digitales disponibles para diseñar material didáctico
en forma de juego educativo, como las aplicaciones tipos Kahoot, Class Dojo o
Quizizz, entre otros.
Finalmente después de establecer este marco teórico sobre el tema
plantearemos una propuesta educativa la cual estará enfocada a la aplicación
de esta metodología a la asignatura de música a primero de ESO.
[eng] Today, ludification or gamification has acquired much popularity as an
innovative tool, becoming an alternative to more traditional methodologies.
This Master's Work pretends to treat the use of games as a tool in the
teaching-learning process in the field of musical education in high school. A
bibliographic review of the theme is done to look for the pedagogical
implications of the game, the origin of gamification as an educational
methodology, and the benefits and drawbacks of gamification to pupils. A
search is also made for the available digital tools or platforms to design
educational material in the form of educational games, such as Kahoot, Class
Dojo, Quizizz, among others.
Finally, after establishing this theoretical framework on the subject, we will be
putting forward an educational proposal which will be focused on the application
of this methodology to the subject of music.