[cat] Els adolescents, degut a què es troben en una etapa de canvis a nivell biològic,
cognitiu i social, són més vulnerables als factors estressants que se’ls
presenten al dia a dia. Per aquesta posició de vulnerabilitat, l’estrès constant o
intens en els adolescents, moltes vegades pot tenir repercussions negatives a
nivell psicològic, fins i tot, desencadenant trastorns mentals com, els trastorns
d’ansietat i la depressió. Malauradament, la incidència dels trastorns mentals
en adolescents és preocupant i, a més, degut a les conseqüències de la
pandèmia de la Covid-19, aquesta situació s’ha vist agreujada. Per tant, davant
aquesta realitat, es fa evident la necessitat d’aplicar programes específics en
els centres educatius que ajudin a prevenir l’estrès i els possibles trastorns
mentals derivats.
En el següent treball de fi de màster es proposa un projecte interdisciplinari
basat en la participació de diverses assignatures del currículum oficial de 3er
d’ESO (Biologia i Geologia, Llengua Castellana i Literatura i Educació física),
així com també la participació de sessions de tutoria. L’objectiu principal del
projecte interdisciplinari és la prevenció de l’estrès i els possibles trastorns
mentals derivats, com els trastorns d’ansietat i la depressió, en adolescents.
L’eix principal de la proposta didàctica és l’educació emocional, amb la qual es
pretén que els alumnes adquireixin uns hàbits i estratègies que els permetin
afrontar adequadament l’estrès i els seus estats emocionals derivats. Per
aquesta raó, en aquest projecte es treballen les emocions, l’estrès i les
estratègies d’afrontament de l’estrès i d’autoregulació emocional, a partir d’una
gran diversitat de sessions dinàmiques i engrescadores.