[cat] La Formació Professional Bàsica engloba una diversitat d'alumnat que,
malgrat que sigui enriquidora, es converteix en un escull que el professorat ha
de superar adaptant les seves estratègies educatives, amb enfocament
inclusiu, per afavorir que els estudiants esdevinguin membres actius del seu
aprenentatge. En l'origen d'aquesta situació es troba una formació acadèmica
deficient, però no menys important és l'estigmatització dels alumnes. Aquest
marcatge els impedeix afrontar la situació i els pot portar al fracàs escolar.
Per afavorir el rendiment acadèmic d'aquests alumnes, les pràctiques
restauratives, en el vessant més proactiu, proporcionen unes eines, els cercles
de diàleg, que poden aportar millores al clima d'aula treballant aspectes com la
cohesió de grup, l'autoestima o el respecte, i també poden afavorir la disposició
de l’alumnat cap a l’aprenentatge.
Aquesta proposta es fonamenta en la utilització dels cercles de diàleg
durant les classes de tutoria principalment però també en la resta de mòduls.
L’aplicació generalitzada dels cercles pretén anar més enllà del
desenvolupament d'activitats motivadores per a convertir-se en una nova
metodologia de l'aprenentatge. La sinèrgia d'esforços en aplicar pràctiques
restauratives preventives pot aconseguir estimular el grup i afavorir, a mitjà
termini, un ambient propici per a incrementar el rendiment acadèmic. Obtindrem
així un enfocament globalitzador que pot decantar la balança cap a l'èxit del
projecte i evitar que sigui només un intent més de lluitar contra l'abandó
escolar.