[eng] In a situation of regression and emergency of social sciences and the
humanities in the secondary classrooms, is more important than ever to think
about the utilities and uses of the History. Its essential to learn about the previous
situation, analyzing the motivations of the different countries to give the current
importance of the History. The methodologies based on memorization of history
knowledge are from the past right now in a increasingly innovative educational
landscape. Our paper wants to reflect about the importance of the methodological
change, based on a proposal who wants to apply the Project-based learning
within of The past, the present and the future across the History and Geography.
[cat] En una situació de retrocés i d’emergència de les ciències socials i les
humanitats a les aules de secundària, és més important que mai reflexionar
sobre els usos i la utilitat de la Història. És essencial esbrinar la situació prèvia,
tot analitzant que ha motivat als diferents estats a donar una certa importància a
la Història. Les metodologies basades en la memorització de continguts ha
quedat obsoleta en un món educativament cada vegada més innovador. El
present estudi té la intenció d’aportar una reflexió sobre la importància del canvi
metodològic, en aquest cas basat en la presentació d’una proposta que valora
l’Aprenentatge basat en projectes en el marc de El passat, el present i el futur a
través de la Història i la Geografia