[cat] És un deure de tots els professionals en educació atendre a la diversitat de
les aules a través de pràctiques inclusives com el DUA (Sala et al., 2013). La
creativitat, a part de ser una habilitat fonamental per la competència d’aprendre
a aprendre, és un facilitador de l’aprenentatge i una eina útil per l’educació
inclusiva. L’activitat creadora permet la flexibilització i personalització de les
pràctiques educatives, el desenvolupament de l’educació emocional, la resolució
de conflictes i l’autonomia de l’estudiant. Per tots aquests motius, la creativitat ha
de ser un element central de l’escola del segle XXI.
La proposta didàctica relacionada amb la pràctica creativa s’ha formulat entorn
a la notícia. Els alumnes d’una aula heterogènia de primer d’ESO han demostrat
haver progressat tots en el seu aprenentatge i entès els conceptes bàsics de la
notícia a través de l’elaboració d’una notícia escrita, oral o oral-visual. Els
alumnes han realitzat la tasca ajustant-la a les seves necessitats i interessos i
per això els resultats han estat positius.
S’ha pogut evidenciar en aquest treball que la creativitat és una facilitadora de
l’aprenentatge, és útil per apropar les pràctiques diàries de classe al DUA i
fomenta la competència d’aprendre a aprendre a través de l’autonomia de
l’alumnat. Les activitats fonamentades en la creació original són una metodologia
d’ensenyament i un instrument d’avaluació inclusius.