[cat] El present treball és una proposta d’adequació de L’Aprenentatge Realista a la
legislació vigent i a les aules de secundària de les Illes Balears, més
concretament a l’assignatura de Geografia i Història. Un cop realitzada la
investigació preliminar, i tenint en compte l'extensió del treball, es va decidir
concretar l’estudi en l’aplicació d’aquest mètode de treball a la competència
d’aprendre a aprendre i en com es poden obtenir evidències per tal
d’avaluar-la.
Amb l’objectiu de trobar els punts d’encaix entre normativa i metodologia s’ha
realitzat un marc conceptual en el qual s’ha investigat sobre el que estipula la
legislació respecte a la competència d’aprendre a aprendre a nivell espanyol i
balear, s’ha indagat sobre el concepte d’avaluar i les seves possibilitats per,
finalment, definir els diferents elements de l’educació en clau realista que són
necessaris per a l’elaboració d’una proposta didàctica.
Per tal de raonar l’exposat en el paràgraf anterior, s’ha utilitzat dos tipus de
materials. D’una banda, la bibliografia específica tant de l’aprenentatge realista
com publicacions en les quals es treballen les normatives vinculades a la
legislació i a l’educació. De l’altre, els indicis procedents de la implementació de
la proposta didàctica que es va dur a terme en dues aules d’ESO.
Un cop analitzades les fonts i les dades aportades per la pràctica es pot afirmar
que l’aplicació de l’aprenentatge realista a l’aula és viable, entra dins de la
legislació i és molt beneficiós per tota la comunitat educativa, especialment els
alumnes, que veuen estimulada la seva autonomia envers l’aprenentatge.
[eng] Through this work we aim to demonstrate how the Realistic Learning Model can
become an asset in the development of Learning to Learn Competency,
specifically in the subject of History.and Geography. In order to do so, a
methodological strategy has been developed which relies on Reflective
Itinerary, which lay out an intentional reflexive sequence to provide students
with a toolset that promotes the autonomy skill of the students of the Secondary
stage.