[cat] Aquest treball té per objectiu estudiar l’adaptació del procés d’orientació
acadèmica i professional a l’alumnat que presenta necessitats educatives
especials (NEE), analitzar com s’enfoca el procés de transició a la vida adulta i
activa en els centres d’educació secundària i en les diferents entitats implicades
que donen resposta a les necessitats formatives i d’inserció sociolaboral d’aquest
col·lectiu. Després de revisar l’estat de la qüestió sobre el tema, com també la
normativa a nivell estatal i autonòmic relacionada, i identificar els organismes o
centres relacionats amb la formació i l’ocupació d’aquest alumnat, s’ha realitzat
un treball de camp que cerca esbrinar les principals actuacions i recursos amb
què conten els centres per fer efectiu el seu procés d’orientació acadèmica i
professional i facilitar-los la transició a la vida adulta i activa.
La metodologia utilitzada ha estat bàsicament qualitativa, recorrent a entrevistes
amb professionals dels CEE Son Ferriol, AMADIBA, Mater i Amadip i a un grup
de discussió en què varen participar 6 orientadors/es dels departaments
d’orientació de 6 IES de Mallorca. A més es va elaborar un qüestionari
d’orientació professionals i acadèmica per alumnat amb NEE que varen
respondre 32 orientadors/es i un altre, més específic, adreçat a centres
postescolars que va ser retornat per 8 professionals. Els resultats de la
investigació, posen de manifest la falta d’informació i de recursos a l’abast dels
orientadors/es per a recolzar a l'alumnat amb NEE en la presa de decisions sobre
els seus projectes de vida i per a ajudar-los a establir els processos que els
permetin aconseguir-lo. Per això, davant aquesta mancança s’ha planificat una
acció formativa adreçada als orientadors/es, centrada en posar-los en contacte
amb les diferents entitats implicades en el procés de transició a la vida adulta
d’alumnat amb NEE, que ofereixen formació, ocupació i orientació laboral una
vegada finalitzada l’etapa escolar i promoure el treball en xarxa.