[cat] Uns coneixements mínims en ciències són imprescindibles per viure en la
societat actual, cada vegada més exigent. L’estudi de matèries STEM afavoreix
el pensament crític i el desenvolupament de competències molt demandades al
món laboral, però existeix una tendència cap a la desmotivació de l’alumnat
adolescent envers les matèries de ciències, i són molts els que, just poden, les
abandonen. A les aules, per animar els i les estudiants a escollir matèries STEM,
poden fer-se infinitat d’actuacions incidint en el currículum, la metodologia i
l’avaluació; i acostant l’ensenyament acadèmic al món professional.
A Menorca s’han detectat mancances en activitats de divulgació i de
foment de les vocacions científiques i tecnològiques que acostin el món laboral
a l’educatiu, i contribueixin a la visualització de referents i del paper de la dona
en la ciència.
Aquest treball té com a missió fer front a aquestes qüestions. S’estudia
l’estat de l’ensenyament de les ciències a l’Educació Secundària Obligatòria
(ESO), s’analitzen diverses iniciatives de foment de vocacions STEM i es
repassen les institucions de l’àmbit presents a Menorca. S’exploren accions
d’orientació acadèmica i professional en entorns d’aprenentatge formals i no
formals. Finalment, s’elabora un pla d’orientació acadèmica i professional en
l’àmbit STEM dirigit a alumnat menorquí de 3r d’ESO. La proposta consta d’onze
sessions que involucren professionals i institucions locals. Pretén ser innovadora
i coherent amb les necessitats detectades, recollint els punts forts que ofereix
Menorca en els camps de la ciència, la tecnologia, la salut i la recerca; contribuint
a l’acostament de les professions a l’alumnat diana, fent visible les desigualtats
de gènere en l’àmbit STEM, i fent-los concebre el coneixement científic com
cultura imprescindible per viure.