[cat] La programació informàtica té, cada vegada més, un espai important en la
indústria i hàbits de consum tecnològic de la societat. Més enllà de la
codificació, la programació comporta un conjunt d’habilitats i mecanismes
mentals útils per a la resolució de problemes, dins el camp de la informàtica o
en molts altres àmbits.
Aquest conjunt d’eines i habilitats mentals s’emmarquen dins l’anomenat
pensament computacional, del qual se n’estudia el consens acadèmic, així com
la seva presència dins diferents sistemes educatius. L’anàlisi contextual de
l’educació espanyola indica que hi ha un ampli marge de millora en el treball
d’aquestes competències, i de la programació informàtica en concret.
Arran de les necessitats i oportunitats detectades en l’anàlisi inicial, es realitza
una proposta en forma de marc de treball transversal que identifica els
objectius a assolir, així com el ventall de possibilitats per treballar-los des
d’altres àrees de coneixement. Finalment, a tall d’exemple, s’adjunten quatre
propostes d’implementació d’aquest marc de treball en diferents àmbits i graus
de concreció: des de l’aplicació en matèria artística fins al replantejament en el
mateix nucli de l’assignatura de Tecnologia.