[cat] Actualment, l'aprenentatge servei (ApS), una metodologia activa que combina
aprenentatge i servei a la comunitat, ocupa un lloc cada vegada més
important al sistema educatiu. En aquest sentit, són molts els estudis que
indiquen la importància d'aplicar aquesta eina educativa per aconseguir un
aprenentatge més significatiu. El següent treball pretén contextualitzar i
presentar en què consisteix l'aprenentatge servei, així com els beneficis
notables de la seva incorporació a l'etapa d'educació secundària. Finalment,
es presenta una proposta basada en aquest model que pretén donar resposta
a una problemàtica de doble vessant que trobem a les Illes Balears.
D'aquesta manera, el projecte "Més ocells que canten, menys erugues que
piquen!" presenta els efectes de la població de processionària sobre els
ecosistemes i la societat de les Illes. A més, relaciona aquesta problemàtica
amb la necessitat d'incrementar les poblacions d'ocells insectívors autòctons
(limitades per les activitats humanes) per poder controlar el creixement de la
processionària i protegir els ecosistemes de les illes. Es tracta d'un projecte
dirigit als alumnes de 4t d'ESO que els convida a implicar-se amb la comunitat
i el medi ambient mitjançant la fabricació i instal·lació de caixes-niu. A través
d'aquesta proposta d'ApS es pretén oferir a l'alumnat l'oportunitat de ser
protagonista del seu propi aprenentatge i aplicar els seus coneixements
interactuant amb l'entorn pròxim, així com desenvolupar diferents valors i
competències.