[cat] La crisi sanitària provocada per la COVID-19 ha tingut repercussions en molts
àmbits i l’educatiu ha estat un dels que més les ha patit, amb efectes a sobre
l’alumnat tant a nivell acadèmic com emocional. Amb aquest treball de fi de
màster s’ha pretès, per una banda, aprofundir en aquesta qüestió identificant
l’impacte ocasionat en l’alumnat i estudiant les mesures educatives preses al
respecte. Per altra banda, a partir de la proposta didàctica plantejada s’ha volgut
incidir en la millora de la percepció de l’estat emocional i la motivació de l’alumnat
afectades per la situació pandèmica a través del treball cooperatiu i
l’aprenentatge competencial aplicat a la creació i interpretació col·lectiva musical.
Els resultats obtinguts en dos grups de 1r d’ESO en la matèria de Música I
apunten cap a una millora d'ambdós aspectes. Aquesta evidència posa de
manifest l’interès pedagògic tant des del punt de vista acadèmic com emocional
d’una metodologia activa com el treball cooperatiu i d’un enfocament
competencial dels continguts prèviament treballats a l'aula adreçats a la creació
i interpretació musical col·lectiva en un context extraordinari com l’actual.
[spa] La crisis sanitaria provocada por la COVID-19 ha tenido repercusiones en
muchos ámbitos y el educativo ha sido uno de los que más las ha sufrido, con
efectos en el alumnado tanto a nivel académico como emocional. Con este
trabajo de fin de máster se ha pretendido, por un lado, profundizar en esta
cuestión identificando el impacto ocasionado en el alumnado y estudiando las
medidas educativas tomadas al respecto. Por otro lado, a partir de la propuesta
didáctica planteada se ha querido incidir en la mejora de la percepción del estado
emocional y la motivación del alumnado afectadas por la situación pandémica a
través del trabajo cooperativo y el aprendizaje competencial aplicado a la
creación e interpretación colectiva musical. Los resultados obtenidos en dos
grupos de 1º de la ESO en la materia de Música I apuntan hacia una mejora de
ambos aspectos. Esta evidencia pone de manifiesto el interés pedagógico tanto
desde el punto de vista académico como emocional de una metodología activa
como el trabajo cooperativo y de un enfoque competencial de los contenidos
previamente trabajados en el aula dirigidos a la creación e interpretación musical
colectiva en un contexto extraordinario como el actual.