[cat] Estem en una època de grans canvis tecnològics i l’educació no es queda al
marge d’aquests canvis, un exemple és la utilització de les TIC als centres
educatius, on avui dia és habitual l’ús aquestes eines tant per part del professorat
com de l’alumnat. Tot i que no és necessari l’ús de les TIC per aplicar
mecàniques dels jocs a l’aprenentatge, hem de dir que les diferents eines de les
quals disposem ens faciliten l’aplicació de la ludificació a l’ensenyança.
La ludificació, de l’anglès gamification, consisteix en aplicar característiques dels
jocs, com ara puntuacions, sistemes de medalles o insígnies i taules de
classificacions per tal d’ajudar als alumnes en el procés d’aprenentatge.
Nosaltres com a docents o futurs docents tenim la necessitat d’augmentar la
motivació de l’alumnat i la ludificació aplicada a l’ensenyança pot ésser una
solució, en determinats casos, per millorar aquesta situació.
En aquest treball de fi de màster veurem en primer lloc la definició de la paraula
ludificació i com ja Piaget, Vigotski i Groos han donat una gran importància al joc
en el procés d’aprenentatge. D’altra banda analitzarem algunes de les eines de
ludificació com ara Kahoot, Plickers, entre d’altres
Finalment farem una proposta d’aplicació de la ludificació a l’assignatura de
Tecnologia de 4t de l’ESO utilitzant les diferents eines TIC i els resultats obtinguts
a les pràctiques del màster de formació del professorat amb els diferents grups
de l’IES Isidor Macabich.