[cat] L’objecte d’estudi d’aquesta proposta és analitzar l’aprofitament dels Sistemes d’Informació Geogràfica (SIG) al curs de 3r d’ESO a través d’un suposat pràctic. Per això, es definiran les característiques de les Tecnologies de la Informació i Comunicació(TIC) i dels SIG i s’estudiarà quin és el seu nivell d’implementació a Espanya. Es pretén dur a terme una revisió crítica de com s’utilitzen, i abordar també el concepte de Tecnologies d’Aprenentatge i Coneixement (TAC), que en molts sentits suposa una superació a la utilització tradicional de les eines digitals. Finalment, s’exposaran una sèrie de suggeriments d’utilització dels SIG que puguin ser utilitzades de forma pràctica a les aules. D’entre les propostes, se’n desenvoluparà una que servirà com a eix vertebrador i que consisteix en un projecte de descobriment per problemes en el que a través d’un software SIG els alumnes investiguin la pujada del nivell del mar al municipi d’Alcúdia i la relacionin amb les conseqüències que tindrà en l’àmbit ambiental, econòmic i demogràfic.
[eng] 5L’objecte d’estudi d’aquesta proposta és analitzar l’aprofitament dels Sistemes d’Informació Geogràfica (SIG) al curs de 3r d’ESO a través d’un suposat pràctic. Per això, es definiran les característiques de les Tecnologies de la Informació i Comunicació(TIC) i dels SIG i s’estudiarà quin és el seu nivell d’implementació a Espanya. Es pretén dur a terme una revisió crítica de com s’utilitzen, i abordar també el concepte de Tecnologies d’Aprenentatge i Coneixement (TAC), que en molts sentits suposa una superació a la utilització tradicional de les eines digitals. Finalment, s’exposaran una sèrie de suggeriments d’utilització dels SIG que puguin ser utilitzades de forma pràctica a les aules. D’entre les propostes, se’n desenvoluparà una que servirà com a eix vertebrador i que consisteix en un projecte de descobriment per problemes en el que a través d’un software SIG els alumnes investiguin la pujada del nivell del mar al municipi d’Alcúdia i la relacionin amb les conseqüències que tindrà en l’àmbit ambiental, econòmic i demogràfic.Paraules clau: Sistema d’Informació Geogràfica, canvi climàtic, TAC, proposta didàctica, Alcúdia.1. Resum i paraules clauThe object of study of this proposal is to analyze how Geographic Information systems (GIS) can be used at schoolthrough a practical case. For that, the features of Information and Communication Technologies (ICT) will be defined, their level of implementation will be studied, and the concept of Learning and Knowledge Technologies (TAC) will be introduced. The functionalities and advantages of GIS will be pointed out, as well as the opportunities involved in its use in Social Science subjects. This proposal will include a few suggestions for the use of GIS at school will be presented that can be used in a practicalway. One of them consists of a discovery project by problem methodology in which the students investigate the rise of the level of the sea in Alcúdia and will link it with the impact that will have in the environment, the economy and demography.