[cat] La idea renovada de la formació als centres ens planteja la necessitat de dur a
terme l’aprenentatge significatiu de noves habilitats i competències fonamentals
per al desenvolupament de la vida adulta. Estem parlant de les habilitats toves,
popularitzades baix el terme Soft Skills i cada vegada més presents en les
programacions educatives i també en les empreses a l’hora de valorar nous
candidats o de formar els treballadors. Aquest estudi pretén donar una visió
més detallada en l'àmbit teòric de la importància d’aquestes habilitats
transversals i proposar l’oportunitat de cultivar-les a l’aula durant el període de
la formació professional. De cara als alumnes que estan passant a la vida
adulta i que prest s’enfrenten al panorama laboral, tenir un coneixement de les
Soft Skills pot fer la diferència a fi de tenir una vida equilibrada a escala
individual i professional.
L’objectiu principal d’aquest document és demostrar per un costat els beneficis
de cultivar aquestes habilitats toves per a la vida personal i laboral del futur de
la nostra societat, i , per altra banda, reforçar la funcionalitat d'integrar
pràctiques que fomentin el treball d’aquestes dintre de l’aula. Com a
metodologia es va fer un treball de camp que constava en dissenyar, justificar i
executar una sèrie de tallers relacionats amb la millora de les habilitats
transversals mencionades, i ho vam enfocar a restaurar l’harmonia a l’aula, que
s’havia vist alterada arran d’un conflicte entre alumnes. La conclusió més clara
és que els alumnes no obstant la majoria d’edat presenten un estat immadur a
l’hora de resoldre conflictes per si mateixos i que fins ara no han cultivat
habilitats toves com la gestió del temps, la proactivitat i la negociació, sent
aquestes unes eines de gran ajuda per al seu futur. No obstant la carència, la
proposta pràctica a l’aula demostra que existeix una predisposició a la millora.