[cat] L'ús de classes inverses implica que el professor proporciona a l'alumnat el material didàctic essencial perquè el treballi abans de la classe presencial. S'ha evidenciat que aquesta metodologia docent afavoreix que l'alumnat aconsegueixi un grau més alt de comprensió conceptual. A més, permet que l’alumnat disposi de manera permanent del material explicatiu proporcionat, amb la qual cosa se'n facilita la consulta les vegades que sigui necessari, de manera que es reforça l'aprenentatge actiu, especialment d'aquells aspectes que presenten més complexitat.
En el curs 2021-22 vàrem implementar classes inverses com a metodologia didàctica a l'assignatura Laboratori General de Bioquímica, obligatòria del primer curs del grau de Bioquímica. Així, el professorat va proporcionar, amb anterioritat a la realització de cada sessió, un vídeo explicatiu del protocol de la pràctica a realitzar. Es varen crear vídeos interactius utilitzant l'eina H5P de Moodle que permet incrustar preguntes d'emplenament obligatori per prosseguir visualitzant l'explicació. La resolució d'aquestes preguntes es va vincular a l'avaluació de l'assignatura, de manera que representava un 10% de la nota final.
L’efectivitat de la metodologia es va avaluar, d'una banda, comparant els resultats obtinguts a l'avaluació de l'assignatura amb els resultats dels cursos anteriors, i, de l'altra, realitzant un qüestionari anònim d'escala tipus Likert per avaluar el grau de satisfacció de la metodologia utilitzada.
L’alumnat ha valorat molt positivament la metodologia de l'aula inversa; a més, s'han millorat els resultats acadèmics respecte a cursos anteriors.
Agraïments: «Ajuts per a projectes d’innovació i millora de la qualitat docent UIB-IRIE: PID212225».