[cat] En els darrers anys hem pogut observar com el fenomen del podcàsting ha irromput amb força en el panorama comunicatiu. Pel que fa a l'àmbit educatiu, majoritàriament la seva utilització s'ha emmarcat en les modalitats d'educació a distància i teleeducació, tot i que també s'ha utilitzat com un recurs didàctic per ampliar i reforçar l'educació presencial. La majoria d'aquests podcasts, doncs, són dissenyats i produïts pel professorat, que, normalment, es veu recolzat per l'aparell logístic de la institució educativa corresponent. L'altra cara de la moneda és l'alumnat, el qual, a causa de l'aparent complexitat que envolta el món del podcàsting, ha estat relegat a un paper passiu, és a dir, a jugar únicament el paper d'oient.
L'experiència docent Recuperar i divulgar la memòria historicoeducativa a través del podcàsting pretén demostrar que també hi ha espai per a les produccions de l'alumnat, els treballs del qual són una prova de la seva capacitat tècnica i creativa pel que fa a la generació de contingut educatiu. En concret, venim a exposar com l'alumnat del tercer curs del grau de Pedagogia, mitjançant l'elaboració de podcasts, ha col·laborat a recuperar i divulgar el llegat de distints docents i pedagogs de les Illes Balears, la majoria dels quals comparteixen el fet d'haver participat activament en la modernització educativa del nostre territori, així com el fet d'haver estat perseguits i castigats durant el franquisme.
Aquesta experiència docent està emmarcada en el Projecte d'Innovació Docent (IRIE) [PID222406] i en el Projecte de Recerca (MCI) [PID2020-113677GB-I00/ AEI / 10.13039/501100011033].