[eng] The curriculum of English as a Foreign Language (EFL) has traditionally been
limited to introducing aspects related to standard American or British varieties of
the language. Consequently, distinct features from World Englishes are typically
excluded from EFL contexts, which might arguably lead to a misuse or
misinterpretation of non-standard linguistic variations of the English language, as
well as its correlation with cultural and social features. Introducing these features
to EFL students might prove beneficial, expanding their overall knowledge of the
English language used at a global level, and this could arguably be achieved by
the introduction of cultural products, such as music, in the classroom.
The use of music in English Language Teaching is not new, as it is
regarded as one of the most useful and effective pedagogical tools to target a
multiplicity of language skills or to enhance motivation. Although music has been
actively used to teach grammar, introduce new vocabulary, or as a mechanism
to relax students and lower affective filters in the classroom, the use of music to
introduce cultural and different linguistic factors in EFL contexts has not yet been
fully developed.
This didactic proposal will aim at developing didactic materials to introduce
World Englishes in EFL through songs, focusing mostly on grammatical,
linguistic, and cultural features. In order to achieve so, this paper will perform a
literary review on the term World Englishes and the tradition of music in EFL.
Lastly, this didactic proposal will present complementary activities to familiarize
EFL students with divergent linguistic variations of the English language.
[spa] Tradicionalmente, el currículum de Inglés como Lengua Extranjera (ILE) se ha
limitado a presentar aspectos relacionados con las variedades estándar de la
lengua, como son la americana o británica. Por consiguiente, los rasgos
divergentes de la lengua inglesa suelen quedar excluidos de ILE, lo que podría
conducir a un mal uso o a una mala interpretación de las variaciones lingüísticas
de esta y su correlación con rasgos culturales y sociales. Introducir estas
características en contextos de ILE podría resultar beneficioso para los alumnos,
ampliando su conocimiento general de la lengua utilizada a nivel global, y esto
podría lograrse mediante la introducción de productos culturales, como la
música, en el aula.
El uso de la música en la enseñanza de la lengua inglesa no es nuevo, ya
que se considera una de las herramientas pedagógicas más útiles y efectivas
para abordar múltiples habilidades lingüísticas o aumentar la motivación en el
aula. Aunque la música se ha utilizado activamente para enseñar gramática,
introducir nuevo vocabulario o como mecanismo para relajar a los alumnos y
bajar los filtros afectivos en el aula, el uso de la música como hilo introductorio
de factores culturales y lingüísticos divergentes no se ha desarrollado aún en su
totalidad.
Esta propuesta didáctica tendrá como objetivo desarrollar materiales
didácticos para introducir factores divergentes de la lengua inglesa a través de
canciones, centrándose sobre todo en los rasgos gramaticales, lingüísticos y
culturales de esta. Para ello, se desarrollará una revisión literaria sobre el término
World Englishes y la tradición de la música en ILE. Para finalizar, se presentarán
actividades complementarias para introducir dichas variaciones lingüísticas y sus
aspectos culturales en el aula.