[cat] La temàtica principal d’aquest TFM és la validació d’un instrument d’avaluació per observar situacions de joc d’esports d’invasió. Per això s’ha volgut desenvolupar l’avaluació i els seus processos durant l'etapa de l’ESO. Per validar l’instrument s’ha seguit la seqüència marcada per Camargo i Pardo (2009) on, a través d’una recerca bibliogràfica sobre instruments d’avaluació per esports d’invasió i gràcies als diferents grups d’experts, s’ha arribat a crear l’eina adequada per facilitar la feina del docent. Finalment, s’ha optat per desenvolupar una escala ordinal amb descripció a l’excel·lent que ha estat aplicada amb una observació per parells on s’ha pogut determinar la seva efectivitat com a eina d’observació in situ. Una vegada creada l’escala, va a compte del docent de quina forma l’aplica i quin tipus d’avaluació desenvolupa, podent ésser aquesta més o manco competencial. Tenint en compte que l’alumne ha de ser el centre del seu aprenentatge, seria interessant que l’avaluació triada per dur a terme amb els esports d'invasió es basàs en una avaluació inicial, una processual i una final, podent incloure, d’aquesta manera l’avaluació formativa i formadora, que tant manca durant aquesta etapa educativa.