[cat] Un dels principals paradigmes que trobem a l’ensenyament a l’educació secundària és l'aplicació de l'avaluació per competències.
La normativa en matèria d’educació i el mateix consens pedagògic ens du a aplicar un nou esquema d’ensenyament i d’avaluació que dona més rellevància a les habilitats i destreses per a desenvolupar-se en una societat complexa per damunt continguts més o manco teòrics i, sovint, descontextualitzats.
En general, percebem que el grau d’aplicació és relativament baix, derivat dels nombrosos dubtes apareguts i de les dificultats de la seva posada en pràctica. Cal destacar la complexitat d'implementar multitud d'activitats avaluadores d’índole diversa i el component subjectiu que pot comportar, la qual cosa genera dubtes entre docents i alumnes.
Per tant, la proposta docent que presentem consisteix en simplificar el procés avaluador en una única prova o activitat que englobi tots els factors que s’han de desenvolupar mitjançant les competències (Saber Dir, Saber Fer, Saber Ser) suportada per evidències, amb la intenció de guanyar en eficiència i assegurar una avaluació formativa.
Els estudis de Formació Professional (FP) estan molt enfocats a la pràctica professional, per tant, és un àmbit ideal per posar a prova els mètodes d’ensenyament i avaluació per competències.
En aquest context, hem triat un model d’avaluació que optimitza el procés avaluador, testat durant el període de pràctiques.