[cat] El nou marc d’educació, la LOMLOE, brinda un èmfasi especial a l’aprenentatge autònom i per competències. No és el treball de recerca una eina ja emprada que compleix amb aquestes característiques?
El treball de recerca és un treball acadèmic d’investigació que pren la forma d'assignatura en els estudis de batxillerat, a zones com Catalunya o diferents països, i que reuneix gran part dels valors que la societat actual demanda i nombrosos corrents d'educació promouen: l’adaptació a entorns canviants d’aprenentatge.
La proposta d'inclusió d'aquesta assignatura fomenta l'autoconeixement dels nois i noies, ja que explora i requereix la identificació dels mateixos interessos, així com els seus talents. Al cap i a la fi, la temàtica és lliure i es recolza simplement, en la figura del tutor. Una persona la qual hauria de complir uns determinats rols, que segons la nova normativa estatal d'educació ja els utilitzarà a les seves classes.
Tanmateix, no és l'esperit crític de la investigació el mateix que desperta la filosofia? Per què no aprofitar aquesta oportunitat per obrir un espai on sigui l’alumne el que s’hagi de confrontar amb les seves preguntes més que amb les seves respostes? L’assaig i la dissertació són eines que fomenten les capacitats mencionades anteriorment en la nova llei educativa. Així com fomentar la filosofia d’una manera més profunda. Un exercici que afavoreix el pensament crític que hom necessita per a desenvolupar-se correctament com a ciutadà.