[cat] Les habilitats comunicatives ajuden a determinar l'èxit de les nostres relacions interpersonals en el nostre dia a dia. Malgrat això, parlar en públic és una de les activitats més rebutjades i maleïdes per molts d'estudiants. Encara que a moltes matèries es demanen presentacions orals, molts docents reclamen millor comunicació per part de l'alumnat, tant verbal com no verbal, a l'hora d'exposar davant un grup. Però, s'ensenya a parlar en públic als centres?
Aprendre a comunicar-se de forma efectiva hauria d'estar contemplat dins el currículum de qualsevol matèria, però és evident que existeix un buit pel que fa a la formació d'aquestes destreses, especialment en estudis postobligatoris.
L'habilitat de comunicar-se és diferent en cada persona i està directament vinculada a les experiències personals de cada una i a la seva personalitat. No es tracta d'un do sinó d'una capacitat que es pot entrenar i millorar amb les eines corresponents. Avui en dia, qualsevol proposta educativa ha de partir de la base de l'educació socioemocional per tal de fomentar la capacitat d'autoconeixement i autoestima de l’alumnat, així com, la gestió de les seves pròpies emocions. S'ha d'aconseguir empoderar a l'alumnat a l'hora d'expressar-se en públic.
Considerant que les tutories poden ser l'espai idoni per treballar aquestes habilitats comunicatives de forma transversal, l'escenari d'aplicació que es proposa se centra en una calendarització concreta dins del Pla d'acció tutorial per l'alumnat de Formació professional del Grau superior de Màrqueting i publicitat. L'objectiu és afavorir el desenvolupament d'aquestes habilitats comunicatives amb activitats i tallers concrets, adaptats als interessos i motivacions de l'alumnat a partir de l'aprenentatge significatiu.
[eng] Communication skills help to conduct your success in interpersonal skills in our day to day life. Despite this, to speak in public is one of the most rejected activities by many students. Although many subjects require oral presentations, many teachers have stated that communication is better within the students, both verbal and non-verbal, when presenting in front of a group. But, have we been taught to speak in public in schools?
Learning how to communicate effectively should be mentioned in the curriculum of any subject, but it is clear that this gap exists in the training of these skills, especially in studies that are post-compulsory.
The ability to communicate is different in each person and is directly linked to each person's personal experiences and their personality. This is not a gift but a skill that can be trained and improved with the right tools. Nowadays, any education proposal must be based in socio-emocional education in order to foster students' capacity for self-knowledge and self-esteem, as well as the management of their own emotions. Students must be empowered to express themselves in public.
If we consider that tutorials can be the ideal space to work on those communication skills in a transversal way, the proposed application scenario focuses on a specific calendar within the Tutorial Action PLan for Vocational Training students of the Degree in Marketing and Advertising.
The aim is to encourage the development of these communication skills with specific activities and workshops, adapted to the students' interests and motivations based on meaningful learning.